Thursday, October 14, 2010

[Berita] Tragedi Bas Ekspress Delima 10.10.10


Assalamualaikum


Terkejut. Ngeri. Tergamam. Itu first yang aku rasa bila aku dah jalan kaki ke lokasi kejadian sebab kereta dari awal tak bergerak sangat. Sangat lama OK. Hampir 3 jam lebih aku dengan membe aku, Ain kat jalan raya tu. Tragedi terburuk yang pernah aku tengok live di depan mata.

Kami hanya 500 meter saja dari tempat kejadian. First-first aku tak tahu pun apa yang jadi. Sebab dah lama tersekat dan aku tengok jalan kat depan aku kosong dan jalan kat sebelah pun kosong. Apa lagi, mestilah accident besar yang jadi. Jam menghampiri pukul 7 dan orang mula keluar dari kereta tuk tengok apa yang jadi.

Aku try tuk update pasal kesesakan lalulintas kat fb mahupun twitter. Tapi line waktu tu sangat-sangat busy dan terputus hubungan. Kami hanya menunggu dan menunggu. Konvoi-konvoi moto mula buat bising nak lalu tak muat. Macam nak turun belasah jea. Minyak kereta Ain plak, memang blinking dari awal. Cuak sebab nanti kami plak tersadai.



Aku keluarkan kamera aku, snap gamba jem dan suruh Ain posing tanpa tahu apa yang jadi kat depan. Tak lama lepas tu, barulah aku ke depan sebab dah lama sangat jem. MasyaAllah. Bas Ekspress tu melintangi laluan kami. Kereta Myvi dan Honda Accord ditimpanya. Bas JKM pula di lorong kecemasan di mana bahagian pemandu remuk teruk.

Agak jauh sedikit di hadapan, ada van dan sebiji kereta pun remuk. Waktu tu pemandu van masih lagi bernyawa. Tapi aku tengok berita sehari lepas tu, dia dah meninggal. Sedih kot, sebab aku nampak ramai keliling dia time kejadian. Sangat menakutkan.



Pengangkutan utama aku setiap kali mestilah bas ekspress. Bas yang terlibat ni pula selalu di laluan utama aku, Kuala Lumpur-Melaka, Melaka-Kuala Lumpur. Sekarang buat aku takut nak naik bas ekspress. Tapi aku tak nafikan yang bas yang aku naik selalunya mana pernah nak bawak slow-slow. Selalu je kat lorong kanan nak memotong. Ya Allah, selamatkan lah kami-kami ni yang naik bas dari ditimpa kemalangan. 

Waktu aku melihat keadaan bas-bas dan kereta-kereta yang remuk teruk tu, aku bersyukur sebab terlewat bertolak hanya beberapa minit. Mujur Ain lewat keluar dari rumah nak ambil aku. Aku dapat juga membantu mangsa-mangsa nahas tu yang menjerit kesakitan. Tabik pada doktor dan jururawat yang pantas membantu mereka. Tangan hancur, patah sini, patah sana. MasyaAllah.
keadaan mangsa-mangsa

ain yang kebosanan waktu tak tahu apa yang jadi

Darah mangsa bertaburan di atas jalan raya. Memang tragedi ni buat aku takkan lupa sampai bila-bila. Itulah yang aku cakap, apa ada pada tarikh dan jangan seronok sangat, pasti akan ada kesedihan selepas itu. Al-fatihah untuk semua keluarga mangsa. Moga kejadian ini dapat memberi peringatan kepada semua agar berhati-hati di jalan raya dan ingatlah orang tersayang.

Peringatan jugak untuk aku sendiri. Sila jangan bawa laju-laju. Kalau nak bawa laju, biar sorang-sorang, jangan libatkan orang lain. Please, please. Then bila dah sampai Melaka, aku dapat tahu, ada seorang meninggal lagi, penunggang motosikal yang suka cilok-cilok ni. Bertembung plak dengan lori/treler sampai melambung. MasyaAllah.

p/s : pernah termimpi accident banyak kali. :(


No comments:

Post a Comment